mandag 3. april 2017

dilla på luer av restegarn

Å kunne strikke ting litt sånn på impulsiven, det liker jeg. Det går jo ikke alltid med større prosjekt som gensere og kofter, men med luer derimot, er det bare å hive seg rundt når lysten kommer. Pinner og restegarn har jeg jo nok av etter blant annet dette Kofteboken-prosjektet ;O) Og til en slik lue går det knapt et nøste. Så nå blir det luer i alle slags farger. Til venner og familie. For jeg har fått litt dilla. 

Jeg startet med en til meg selv da, med garn jeg faktisk fant på Søstrene Grene - av alle ting. Jeg syns bare fargen var så nydelig. I en annen garnbutikk fant jeg en syntetisk dusk som var så fin. 

3-åringen her i huset fikk denne. I garn fra Sandnes Garn, og strikket med mye tynnere pinner. Den er godt brukt allerede og har blitt vasket, i alle fall våt, flere ganger. Den syntetiske dusken her, klippet jeg av en kjøpelue han aldri brukte. 

Det var så utrolig gøy å strikke fletter. Jeg får lyst å lage masse mer med dette mønsteret. På denne luen har jeg strammet inn og laget flette rett over vrangborden, på de andre har jeg ventet litt. Jeg har altså prøvd meg frem underveis. Både på antall masker og antall fletter, og hvordan jeg avslutter øverst i toppen. Nå har jeg kommet frem til en god løsning mener jeg. 

Som dere skjønner har jeg ikke gått ut fra noen oppskrift. Jeg husker ikke helt hvor jeg fant eksempel på et slikt mønster heller, men kanskje jeg kan skrive ned hvordan jeg har gått frem, om flere vil strikke? Dere får gi meg et hint ;O)

Denne strikket jeg til min pappa. Fletteluer til alle altså! Hihi. 

Hans pakket jeg inn i gråpapir. En liten hverdagsgave av et nøste restegarn og litt strikkekos noen kveldstimer. Det kaller jeg en vinn-vinn-situasjon. 

Den siste ble i en skjønn grønnfarge i Mini Alpakka fra Sandnes Garn. (Farge 8543) Jeg strikket med pinne 3. Den skal snart sitte på hodet til en liten jente-1-åring. Dette syns jeg ble en koselig vårlue!

13 kommentarer:

  1. Nydelige luer! :) Veldig interessert i oppskrift, om du har.

    SvarSlett
  2. Nydelige luer. Tar gjerne imot mønster både til voksen og barn. Har fire skjønne barnebarn
    som blir fine i sånne luer. Hilsen Kari.

    SvarSlett
  3. I have just had the very great pleasure of catching up on your recent posts. As always, I am so happy to see all the beauty you share and now feel lots of seasonal inspiration. xo

    SvarSlett
  4. Så flotte! Vil veldig gjerne ha lueoppskrift. Disse ser det gøy ut å strikke.
    Hildegunn

    SvarSlett
  5. Så fine luer! Ja, du må gjerne legge ut oppskriften :-)

    SvarSlett
  6. JA - lag mønster! Jeg vil også gjerne strikke sånne luer. Kjempefine! Jeg er også en fan av hverdagsgaver. Det å levere noen nybakte rundstykker og et glass med hjemmelaget syltetøy en formiddag, eller legge en strikket klut og et stykke god såpe i postkassa og ønske noen en fin dag.. Det synes jeg er mye mer verdt enn å vente til bursdagen for så å "ta i" med en stor og dyr gave (som mange jeg kjenner gjør). Strikker, syr og hekler hele året, og disse luene hadde vært supre å gjøre sene sommerkvelder ute.

    For øvrig må jeg si at jeg er hodestups forelsket i både bloggen din, og gleden dere utviser ved det livet dere har valgt. Selv om dere helt sikkert blir både slitne og leie innimellom, så fremstår det som dere evner å nyte alle stegene på en vei uten noen annen ende enn gradvis vekst og hverdagsglede. Skulle ønske jeg var mer sånn...

    SvarSlett
  7. Hei du. De var så fine at jeg mener bestemt at oppskrift må til :-)
    Ellers takker jeg for fin blogg og er takknemlig at det er noen som går etter drømmen sin.

    SvarSlett
  8. Jätte fina mössor. Ser ut att vara svåra flätor. Hoppas du delar med dig mönstret.
    ~M~

    SvarSlett
  9. Jätte fina mössor. Är det svåra flätor? Hoppas du delar med dig mönstret.
    ~M~

    SvarSlett
  10. Skjønne skjønne luer og detaljer. Herlige! :)
    God påske!

    SvarSlett
  11. Kjempefine luer. Har du laget et mønster? Hvor finner jeg det eventuelt? Mvh Hanne Wold

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei hei.
      Så gøy at du liker luene mine.
      Det kommer faktisk en oppskrift på dem i Lev Landlig nå i januar.

      Slett