mandag 28. november 2016

stjernedryss

Hva passer vel bedre nå i klare og mørke vinterkvelder enn koften "Stjernedryss"? Jeg syns den har et så herlig navn! Denne koften laget Lene og jeg med inspirasjon fra et gammelt stjernemønster vi fant, og koften fikk navnet sitt etter alle de vakre stjernene som er drysset lett over hele koften. 

Bortsett fra å ha kofter på seg, gjør de seg best på gamle trevegger syns jeg ;O)

Bøkene fås kjøpt i bokhandlere, Husfliden, garnbutikker og andre relevante forhandlere over hele landet. Finner du den ikke i din lokale butikk? Ta kontakt med oss via linken. 

Vi laget koften i to forskjellige farger. Denne i blått, og en annen i en lysere grønn. Jeg syns koften kler mange farger. På et av mine foredrag så jeg en gang en utrolig herlig variant i knallrosa! Da fikk jeg lyst på en i den fargen også... Puh! Dette med kofter er som å samle på glansbilder og servietter. Man må ha minst en av hver...

Alle koftene i Kofteboken og Kofteboken 2 har nye oppskrifter, men alle er bygget på de tradisjonelle mønstrene i norsk historie. Men saken er ofte slik at man i tidligere tider også hentet inspirasjon over landegrensene, og det gjelder også dette stjernemønsteret. Etter at vi hadde laget denne koften, oppdaget vi faktisk akkurat de samme stjernene på i alle fall to andre kofter. Og den ene av dem hadde slettes ikke oppholdt seg innenlands. Nei, den var rett og slett bedre kjent som "Mandstrøje fra Sejerø". Og Sejerø er en øy i Danmark. Den koften ble strikket allerede på 1800-tallet, og viser at mønster har en tendens til å vandre litt sånn ut og inn over landegrensene. Til stor inspirasjon på begge kanter kanskje?

Selv om stjernemønsteret krever at det strikkes med to tråder hele veien, er den slettes ikke tykk. På grunn av garnet Huldra fra Hillesvåg er dette en av de mest fjærlette koftene jeg eier. 

4 kommentarer:

  1. Svar
    1. Ja, det syns jeg også. Og "smuk" er et fint ord! :O)

      Slett
  2. Fantastisk flott kofte! Jeg har bøkene og det er en fornøyelse å se de flotte bildene! Ha en fin uke!

    SvarSlett